حمایت‎های مالی صندوق توسعه صنایع دریایی در راه است

۱۳۹۸/۳/۳۰ پنج شنبه
(0)
(0)
حمایت‎های مالی صندوق توسعه صنایع دریایی در راه است
حمایت‎های مالی صندوق توسعه صنایع دریایی در راه است

صندوق توسعه صنایع دریایی که در سال 87 با هدف تحقق توسعهپایدار در صنایع دریایی تشکیل شده بود اکنون به واسطه بازگشت تحریم‌ها در تامین منابع بین‎المللی و جذب سرمایه‌های خارجی دچار مشکل شده است. این در حالی است که به گفته مهندس عبدالمجید رضوانی، مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دریایی مساله اصلی در دوران تحریم‎ها، مختل‌ شدن فعالیت‎های شرکت‎های حمل‌و‌نقل و صنایع دریایی و تاثیر منفی بر عملکرد مالی آنها است که آن صندوق درصدد چاره‌جویی برای ارائه حمایت‌های مالی بلاعوض و یا بلند‌مدت به صنایعی است که بر اثر تحریم‎ها دچار مشکل می‎شوند.

 

لطفاً ابتدا روند اعطای تسهیلات صندوق توسعه صنایع دریایی را تشریح و سپس تعداد پروژه‌های بررسی شده درحوزه ساخت، تعمیر، تجهیز کارگاه و. . . را در سال جاری اعلام و با عملکرد سال‌های گذشته مقایسه کنید.

روند اعطای تسهیلات به متقاضیان بدین‌صورت است که پس از ارائه درخواست تسهیلات توسط متقاضیان، صندوق بررسی پرونده‎های درخواست تسهیلات را آغاز می‎کند که توجیه‌پذیری فنی و اقتصادی طرح‎ها و اهلیت سنجی فنی و اعتباری متقاضیان را بررسی می‎کند. پس از آن، پرونده‌های تاییدشده توسط صندوق جهت دریافت تسهیلات به بانک‌های عامل طرف قرارداد معرفی می‎شود. پس از توثیق وثایق مورد قبول بانک‌ها، تسهیلات مورد نیاز به متقاضی پرداخت خواهد شد.

 وضعیت پرونده‎های بررسی شده در صندوق توسعه صنایع دریایی نیز به شرح جدول زیر است:

 

 

تا 93

 

94

 

95

 

از ابتدای 96

 

جمع کل

 

تعداد

ارزش

تعداد

ارزش

تعداد

ارزش

تعداد

ارزش

تعداد

ارزش

تسهیلات پرداختی

12

64.000

13

80.000

17

454.000

122

1.167.000

164

1.765.000

                

*ارقام به میلیون ریال است.

 

از سال گذشته تاکنون چند ضمانت‌نامه برای تسهیلات دریایی صادر کرده‎اید؟

با توجه به موانع و مشکلات قانونی که بر سر راه ضمانت‌نامه توسط صندوق وجود داشت، در سالیان گذشته این مهم انجام نشد. لیکن از سال 96 اقدامات لازم و سازوکارهای مورد نیاز برای صدور ضمانت‌نامه برای فعالان صنایع دریایی فراهم شد و قراردادهای لازم با بانک‎های عامل صادرات و توسعه تعاون برای پذیرش ضمانت‎نامه‌های اعتباری صندوق انجام شد و تعداد 2 فقره ضمانت‌نامه اعتباری به ارزش 100 میلیارد ریال در طول این مدت برای شرکت‎های دریایی متقاضی صادر شد.

یکی از برنامه‎های صندوق، تشکیل صندوق پروژه مشترک با کشورهای خارجی معتبر در راستای ساخت کشتی‎های اقیانوس‌پیما بود، لطفا بفرمایید که صندوق پروژه مشترک با کدام کشورها تشکیل شد و عملکرد آن چگونه است؟ در غیر اینصورت دلایل و موانع محقق نشدن این هدف را اعلام کنید.

صندوق توسعه صنایع دریایی جهت راه‌اندازی صندوق پروژه بین‎المللی به شناسایی مشاوران معتبر بین‌المللی اقدام کرد و پس از بررسی سوابق لیستی از مشاوران واجد صلاحیت در عرصه بین‎المللی که توانایی اجرای طرح مذکور را دارا باشند تهیه شد. لیکن با توجه به تحریم‌های بین‎المللی و تهدیدات غیررسمی دولت آمریکا حتی در دوران پسابرجام، هیچ یک از مشاوران منتخب و بانک‎های بین‎المللی برای کار و سرمایه‌گذاری در ایران در طرح‌های دریایی که به تایید مشاوران بین‎المللی رسیده باشد، علاقه‌مندی نشان ندادند. بنابراین در حال حاضر این طرح مسکوت مانده است.

با توجه به اعمال تحریم‎های آمریکا و قرار گرفتن حمل و نقل دریایی در فهرست این تحریم‌ها، لطفا بفرمایید صندوق توسعه صنایع دریایی برای مقابله با این تحریم‌ها چه تدابیری در راستای حمایت از صنایع اتخاذ کرده است؟

تاثیر بازگشت تحریم‌ها بر عملکرد صندوق توسعه صنایع دریایی صرفا بر تامین منابع بین‎المللی و جذب سرمایه‌های خارجی است که این تاثیر منفی را می‎توان از طریق اصلاح قوانین و استفاده بهینه از بازار سرمایه داخلی برای هدایت منابع مالی از این بازار به سمت صنایع دریایی جبران کرد. لیکن مساله اصلی در دوران تحریم‎ها، مختل‌ شدن فعالیت‎های شرکت‎های حمل‌و‌نقل و صنایع دریایی است که این مهم می‎تواند بر عملکرد مالی آنها تاثیر منفی بگذارد. لذا صندوق درصدد است برای ارائه حمایت‌های مالی بلاعوض و یا بلند‌مدت به صنایعی که بر اثر تحریم‎ها دچار مشکل می‎شوند، چاره‎جویی کند.

اکنون سرمایه این صندوق چه میزان است؟ آیا این سرمایه پاسخگوی نیازهای این صندوق است؟ برنامه‌ای برای افزایش آن در نظر دارید؟

سرمایه ثبتی فعلی صندوق پس از تزریق منابع مالی در اواخر سال 1394 و افزایش سرمایه دولت در صندوق به رقم 820 میلیارد ریال رسید و با تصویب مجمع عمومی این رقم تا پایان سال 97 به 1100 میلیارد ریال افزایش خواهد یافت؛ ولی این ارقام برای دستیابی به اهداف و ماموریت‎هایی که قانونگذار محترم در قانون توسعه و حمایت از صنایع دریایی مصوب سال 1387 در نظر گرفته، بسیار ناچیز است. با توجه به این مهم، این صندوق درخواست‎های خود را مبنی بر افزایش سرمایه به مراجع ذیصلاح از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت، مجلس شورای اسلامی و سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی کشور ارائه داده است که تاکنون منابعی جهت رفع این مشکل تخصیص داده نشده است.

قانون توسعه و حمایت از صنایع دریایی را چگونه ارزیابی می‎کنید؟ لطفا اگر پیشنهادات و یا انتقاداتی برای اصلاح این قانون در نظر دارید، اعلام کنید.

قانون توسعه و حمایت از صنایع دریایی در زمان خود از جامعیت برخرودار بود و اکنون 10 سال است اجرایی شده بنابراین امسال نیازمند بازبینی و اصلاح است. لیکن در زمان فعلی و با توجه به نیازهای صنایع دریایی، بازنگری در این قانون الزامی است. ذکر این نکته نیز ضروری است که منابع درآمدی صندوق که به عنوان موتور محرکه صنایع دریایی باید به این صنعت تزریق می‌شد، به هیچ عنوان در طول این سال‎ها علیرغم پیگیری‌های صندوق محقق نشد که همین عامل باعث کندی در روند انجام ماموریت‎های محوله بوده است.

صندوق توسعه صنایع دریایی در سال 96 با همکاری سازمان‎ها و نهادهای ذیربط، اقدام به اصلاح قانون توسعه صنایع دریایی کرد که اصلاحیه جهت انجام مراحل قانونی و ابلاغ، به دفتر معاون اول ریاست جمهور ارسال شد. ایجاد منابع درآمدی جدید، اصلاح برخی مواد قانونی مانند از جمله مشکل در امکان سرمایه‌گذاری صندوق در طرح‌های دریایی و صدور ضمانت‌نامه و که سد راه صندوق در جهت حمایت همه جانبه از صنایع دریای و .... در این قانون اصلاح شده است و امید است که با نظر مثبت دولت و مجلس محترم تصویب و ابلاغ شود.

برنامه‌های آتی و اهداف این صندوق را تشریح کنید.

مهم‎ترین اهداف صندوق در افق برنامه ششم توسعه، سرمایه‌گذاری در طرح‎های صنایع دریایی، تامین منابع مالی مورد نیاز برای توسعه صنعت علی‎الخصوص از طریق بازار سرمایه، توسعه صنعت بیمه در صنایع کشتی‎سازی است که امیدواریم بتوانیم آنها را عملیاتی کنیم.

عده‎ای از فعالان اقتصادی در حوزه صنایع دریایی، از عملکرد صندوق توسعه و روند کند اعطای تسهیلات گلایه دارند، لطفا بفرمایید چه موانعی در راه ارائه تسهیلات به متقاضیان وجود دارد؟

متاسفانه این مساله در همه نهادهای اعطاءکننده تسهیلات به متقاضیان وجود دارد، لیکن صندوق توسعه صنایع دریایی با توجه به نوع درخواست متقاضیان، ظرف 10 الی 30 روز نسبت به بررسی پرونده‎ها اقدام کرده و در صورت تکمیل بودن مدارک که از الزامات کار است، نظر نهایی خود را مبنی بر تایید و یا رد درخواست‌های وارده اعلام می‎کند. عدم ارائه مدارک مورد نیاز صندوق برای بررسی طرح از سوی منتقاضیان محترم در برخی موارد باعث تطویل کار می‌شود. همچنین پس از ارسال پرونده متقاضیان به بانک‌های عامل، بسیاری از متقاضیان توانایی تامین وثایق مورد نیاز را ندارند که این امر نیز منجر به ایجاد نارضایتی می‎شود. متاسفانه با توجه به منابع محدود صندوق، امکان پرداخت تسهیلات به متقاضیان به‌صورت مستقیم و از محل منابع خود صندوق وجود ندارد و بانک‎ها نیز علیرغم پیگیری صندوق و حمایت همه جانبه از متقاضیان، از پرداخت تسهیلات به متقاضیانی که از نظر سیستم بانکی اعتبار کافی نداشته باشند، خودداری می‌کند.

 

*این مصاحبه در ویژه‌نامه بیستمین همایش صنایع دریایی که در تاریخ 26 و 27 آذر  در جزیره کیش برگزار شد منتشر شده‌است. نسخه الکترونیکی این ویژه‌نامه را می‌توانید از اینجا دریافت نمایید.

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر
شرکت سازنده