چالش‌ها و فرصت‌های بانکرینگ در گفت‌وگو با دبیر انجمن صنعت بانکرینگ ایران

۱۳۹۷/۱۲/۱۶ پنج شنبه
(0)
(0)
چالش‌ها و فرصت‌های بانکرینگ در گفت‌وگو با دبیر انجمن صنعت بانکرینگ ایران
چالش‌ها و فرصت‌های بانکرینگ در گفت‌وگو با دبیر انجمن صنعت بانکرینگ ایران

بانکرینگ، صنعتی است که با تامین سوخت مورد نیاز شناورهای مختلف و همچنین آب، غذا و قطعات مورد نیاز آن شناورها هم می‎تواند حجم بالایی ارزآوری برای کشور داشته باشد و هم جایگاه سیاسی و اقتصادی کشور را ارتقاء دهد. این صنعت پتانسیل آنرا دارد که رتبه اعتباری بنادر و سواحل هر کشوری را افزایش دهد و از همه مهم‎تر امنیت انرژی را برای کشور به ارمغان آورد. با وجود همه این مزایا، ایران هنوز نتوانسته است جایگاه خود را در صنعت بانکرینگ در بین کشورهای دیگر باز کند. بنابراین به منظور آگاهی از چالش‌های این صنعت ارزآور با محمدرضا راوند، دبیر انجمن صنعت بانکرینگ ایران به گفت‎وگو نشستیم که حاصل آنرا در ادامه خواهید خواند.

لطفا درباره فعالیت‌‎های انجمن بانکرینگ ایران توضیحاتی را ارائه کنید و بفرمايید که در حال حاضر چند شرکت در ایران به فعالیت بانکرینگ مشغول هستند و هر کدام چند درصد از این بازار سهم دارند؟

انجمن صنعت بانکرینگ ایران در مرداد ماه سال 94 به استناد بند (ک) ماده 5 قانون اتاق بازرگانی ایران و همچنین ماده 5 قانون بهبود مستمر محیط کسب‌و‌کار به عنوان یکی از تشکل‌های اقتصادی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران تاسیس شد واکنون دارای 9 عضو است که همه شرکت‌های فعال در صنعت بانکرینگ ایران را شامل می‎شود.

رصد فضای کسب و کار، پیگیری مستمر مشکلات اعضاء و تلاش در جهت رفع موانع، تولید گزارشات و اطلاعات به روز از صنعت و اطلاع‌رسانی به سازمان‌های مرتبط، تعامل با نهادهای حاکمیتی همچون مجلس شورای اسلامی و وزارتخانه‌های نفت و راه‌و‌شهرسازی، همفکری و هم‌افزایی با اعضاء بخشی از فعالیت‌های انجمن به منظور تحقق اهداف بند ب ماده 48 قانون برنامه ششم توسعه در خصوص صنعت بانکرینگ است  

در حال حاضر سهم کشور ایران در بازار بانکرینگ منطقه چند درصد است؟  چه تدابیری برای افزایش این سهم اندیشیده شده است؟

در حال حاضر با توجه به اینکه کشور امارات (بندر فجیره) به‌عنوان دومین قطب صنعت بانکرینگ در جهان مطرح است و متاسفانه بیش از یک سوم سوخت تحویلی به کشتی‌ها را از ایران تامین می‌کند فروش سالانه‌ای حدود 24 میلیون متر معکب دارد و ایران در سال 97 تاکنون حدود یک میلیون و سیصد هزار متر مکعب سوخت به کشتی‌ها فروخته است لذا سهمی کمتر از 6 درصد در منطقه دارد. 

با این حال، اعضای انجمن صنعت بانکرینگ با سرمایه‌گذاری‌هایی که صورت گرفته عزم خود را برای توسعه این صنعت جزم کرده‌اند .در بخش حاکمیتی نیز مجلس شورای اسلامی با تصویب بند ب ماده 48 قانون ششم برنامه اهمیت توسعه این صنعت را تکلیف نموده است. در سطح وزارتخانه نیز نگاه مثبت وزارتخانه‌های نفت و راه‌و‌شهرسازی به صنعت بانکرینگ وجود دارد اما عدم شناخت کافی و نگاه حمایتی، بلندمدت و راهبردی در کشور به صنعت بانکرینگ توسعه آنرا با چالش‌هایی مواجه کرده است.

به همین دلیل، انجمن از طریق مذاکرات و مکاتبات مستمر با سازمان‌های مرتبط در پی مرتفع کردن چالش‌های پیش روی صنعت بانکرینگ است تا بستر توسعه آن به منظور دستیابی به اهداف الزام قانونی برنامه ششم که همان سهم حداقل 50 درصدی از بانکرینگ منطقه است در صورت حمایت سازمان‌های ذیربط فراهم شود.

دبیر انجمن صنعت بانکرینگ ایران در گفت‌وگو با نشریه مهندسی دریا

دستیابی به زنجیره تامین صنعت بانکرینگ (همراه با خدمات جانبی) چه زمانی برای ایران محقق خواهد شد؟

اکنون در کشور مولفه‌های اصلی زنجیره تامین صنعت بانکرینگ و تولید سوخت با کیفیت فراهم است. زنجیره تامین صنعت بانکرینگ شامل تولید نفت‌کوره در پالایشگاه‌ها، خطوط انتقال، ذخیره‌سازی، اسکله‌های تخصصی، شناورهای انتقال سوخت و... در کشور وجود دارد اما آنچه که موجب می‎شود کشتی‌های عبوری برای مراجعه به بنادر ایران به منظور سوخت‌گیری تمایل کمی داشته‌باشند عدم جذابیت قیمت و همچنین عدم وجود زیرساخت‌ها و نقصان در ارائه خدمات جانبی به کشتی‌ها است زیرا کشتی‌ها عمدتاٌ ترجیح می‌دهند سوخت خود را در کنار سایر نیازمندی‌ها به صورت یک پکیج دریافت کنند. لذا عدم ارائه خدمات جانبی به کشتی‌ها می‌تواند یکی از علل توسعه نیافتن صنعت بانکرینگ در ایران باشد که در این خصوص وزارت راه از طریق سازمان بنادر و دریانوردی باید با ایجاد زیرساخت‌های ارائه خدمات جانبی و همچنین اختصاص مشوق‌هایی به بخش خصوصی به منظور سرمایه‌گذاری در خدمات جانبی زمینه مراجعه کشتی‌های بین‌المللی را به آب‌های ایران فراهم کند. علاوه بر آن ایجاد شرایط مناسب برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در احداث مخازن ساحلی بسیار راهگشا خواهد بود.

با توجه به اعمال تحریم‌های آمریکا علیه اقتصاد ایران، صنعت بانکرینگ ایران در دوران تحریم چه کمک‌هایی می‌تواند به حمل و نقل دریایی داشته باشد؟ آیا می‌توان برای خنثی‌سازی تحریم‌ها یا به بیان دیگر برای دور زدن تحریم‌ها از این صنعت بهره جست؟

اگر در گذشته صنعت بانکرینگ به میزان کافی مورد توجه سطوح کلان حاکمیت قرار می‌گرفت و حمایت‌های لازم از آن انجام می‌شد، حجم عظیمی از کشتی‌های عبوری از خلیج‌فارس (سالانه حدود 50 هزار فروند کشتی) از بنادر ایران به عنوان هاب سوخت‌رسانی منطقه سوخت و سایر نیازمندی‌های کشتی‌های خود را تامین می‌کردند. در آن صورت این حجم از حمل و نقل دریایی و تجارت جهانی وابسته به کشور ما بود و اساساً تحریم کشور حداقل در این بخش آسان نبود.

این امر نیز به سبب مزیت‌های رقابتی ایران نسبت به سایر کشورهای منطقه علی‌الخصوص کشور امارات امری دور از انتظار نبود. زیرا بنادر ایران در صنعت بانکرینگ مزایای برجسته‎ای دارند که برخی از آن مزیت‌ها عبارتند از :

1-مناسب‌ترین مسیر برای خطوط کشتی‌ها از نظر بعد مسافت

2-مناسب‌ترین عمق لازم برای لنگردهی کشتی‌ها

3-تولید سوخت باکیفیت فراوان

اما اکنون نیز برای جبران فرصت‌های از دست‌رفته دیر نشده است. لذا با توسعه صنعت بانکرینگ از طریق جذاب کردن سرمایه‌گذاری در طرح‌های توسعه‌ای این صنعت و تعریف بسته‌های حمایتی از آن می‌توان توجه خطوط کشتیرانی ایران را  جلب کرده و با ارائه خدمات متنوع و متعدد همچون تامین آب آشامیدنی و آذوقه، تعویض خدمه کشتی، تعمیرات و نگهداری و... مراجعه کشتی‌های بین المللی را به بنادر ایران افزایش داد .

یکی از برنامه های انجمن صنعت بانکرینگ ایران ورود به حوزه بانکرینگ کشورهای همسایه بود، این برنامه در چه مرحله‌ای قرار دارد و آیا با وجود تحریم‌ها چنین هدفی قابل پیگیری است؟

مزیت‌های رقابتی کشور این امکان را فراهم کرده‌است که اگر حمایت‌های سازمان‌های مرتبط با بانکرینگ تحقق می‌یافت صنعت بانکرینگ در ایران آنقدر اقتصادی و سودآور بود که شرکت‌ها نیازی به فعالیت در کشورهای همسایه نداشتند. در صورتی‌که متاسفانه علیرغم الزام بند ب ماده 48 قانون برنامه ششم توسعه و سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در کشور توسط بخش خصوصی اقتصادی بودن این صنعت با ابهامات جدی مواجه است  

با توجه به وضعیت فعلی اقتصادی ایران، آیا دستیابی به سهم 50 درصدی از بانکرینگ منطقه برای ایران قابل تحقق است؟

شرایط برای توسعه بانکرینگ مهیا است، سرمایه‌گذاری‌های کلانی که باید همچون کشورهای امارات و سنگاپور توسط دولت برای ایجاد زیرساخت‌های بانکرینگ فراهم می‌شد توسط شرکت‌های خصوصی فعال در صنعت بانکرینگ شروع شده است.موقعیت جفرافیایی منحصر به‌فرد ایران برای پهلوگیری کشتی‌ها که موجب فراهم شدن مسیر بسیار به‌صرفه برای کشتی‌ها نیز است وجود دارد، نفتکوره مازاد بر مصرف و باکیفیت تولید می‌شود، دانش فنی و نیروی انسانی متخصص آماده به کار است، الزام قانونی برنامه ششم توسعه تصویب شده است اما حلقه نهایی ریسدن به این هدف در دست دولت است زیرا دولت باید برای حمایت از صنعت بانکرینگ و رفع موانع موجودتعهد و عزم جدی داشته باشد.

مشکلات و موانع پیشرفت صنعت بانکرینگ را در ایران شرح دهید.

یکی از مشکلاتی که صنعت بانکرینگ در کشور ایران با آن روبه‌رو است نبود متولی مشخص است. علاوه بر آن سوخت‌رسانی به کشتی‌ها در ایران مزیت‌های رقابتی از جمله قیمت سوخت، خدمات و هزینه‌های سرمایه گذاری ندارد.

 


 

*این مصاحبه در ویژه‌نامه بیستمین همایش صنایع دریایی که در تاریخ 26 و 27 آذر  در جزیره کیش برگزار شد منتشر شده‌است. نسخه الکترونیکی این ویژه‌نامه را می‌توانید از اینجا دریافت نمایید.

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر
شرکت سازنده