اخبار

رشته‎های آموزشی دریایی هنوز نوپا هستند رشته‎های آموزشی دریایی هنوز نوپا هستند دکتر مهدی‌سعید کیاست، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی دریای دانشگاه امیرکبیر در حالی به دانشگاه‎های کشور در ورود به تکنولوژی و فناوری‎های روز دریایی نمره 60 از 100 می‎دهد که معتقد است رشته‎های دریایی دانشگاهی اعم از مهندسی دریا با وجود عمر 20 ساله هنوز نوپا و نوظهور هستند سه شنبه بیست و پنجم تیر ۹۸ محرمانه نداریم؛ شفاف‌سازی می‌کنیم (2) محرمانه نداریم؛ شفاف‌سازی می‌کنیم (2) بیش از دو ســال است که انجمن مهندسی دریایی ایران شاهد دو متولی و یا بهتر بگوییم دو هیات مدیره است. هیات مدیره سابق که علیرغم حکم وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مبنی بر قانونی بودن انتخابات و اعلام اسامی هیات مدیره فعلی، نه تنها انجمن بلکه اسناد و مدارک انجمن را هم به هیات مدیره جدید تحویل نداده است و به هیات مدیره‌ای که به انتخاب جامعه دریایی حاضر در مجمع باید سکان هدایت این کشتی را به دست می‌گرفت.
مهندس حسین ابراهیم زاد فاضل، رئیس هیات مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران که پس از دکتر محمدسعید سیف (رئیس سابق هیأت مدیره انجمن) رشته امور انجمن را به دست گرفته است، در گفت‌وگویی در این خصوص توضیح می‌دهد.
یکشنبه دوم تیر ۹۸
محرمانه نداریم؛ شفاف‌سازی می‌کنیم محرمانه نداریم؛ شفاف‌سازی می‌کنیم بیش از دو ســال است که انجمن مهندسی دریایی ایران شاهد دو متولی و یا بهتر بگوییم دو هیات مدیره است. هیات مدیره سابق که علیرغم حکم وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مبنی بر قانونی بودن انتخابات و اعلام اسامی هیات مدیره فعلی، نه تنها انجمن بلکه اسناد و مدارک انجمن را هم به هیات مدیره جدید تحویل نداده است و به هیات مدیره‌ای که به انتخاب جامعه دریایی حاضر در مجمع باید سکان هدایت این کشتی را به دست می‌گرفت.
مهندس حسین ابراهیم زاد فاضل، رئیس هیات مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران که پس از دکتر محمدسعید سیف (رئیس سابق هیأت مدیره انجمن) رشته امور انجمن را به دست گرفته است، در گفت‌وگویی در این خصوص توضیح می‌دهد.
یکشنبه دوم تیر ۹۸
اهداف توسعه پایدار صنعت دریایی تدوین نشده است اهداف توسعه پایدار صنعت دریایی تدوین نشده است رییس هیات مدیره انجمن مهندسی دریایی معتقد است، در کشور اهداف توسعه پایدار صنعت دریایی به درستی تدوین نشده است. سندهایی تدوین که شده ضعف زیادی دارند. عدم توجه به مزیت‏های نسبی و مزیت‏های رقابتی در این حوزه و عدم تعریف دقیق اهداف توسعه دریایی کشور از جمله آن‏هاست. براین اساس نمی‏توان راهبردهای بهینه‏ای برای اهداف نامعلوم، غیر متمرکز و پراکنده تدوین نمود. مهندس حسین فاضل می‏گوید به عنوان مثال کشور هنوز تصمیم نگرفته است که آیا حوزه ساخت شناور اقیانوس‎پیما در دستور توسعه صنایع دریایی قراردارد یا خیر؟ آیا ورود به این حوزه مزیتی برای کشور ایجاد خواهد کرد یا خیر؟ چرا که پس از پاسخ به اینگونه سوالات فربه می‏توان راهبردهای بعدی را جهت رسیدن به آن تدوین نمود و توسعه زنجیره‏های بعدی آن را در دستور کار قرار داد. پس از مشخص نمودن این موارد است که می‏توان بسته‏های حمایتی مشخص برای بخش‏هایی از زنجیره که نیازمند حمایت هستند تعریف نمود. جمعه سی و یکم خرداد ۹۸ حمایت‎های مالی صندوق توسعه صنایع دریایی در راه است حمایت‎های مالی صندوق توسعه صنایع دریایی در راه است صندوق توسعه صنایع دریایی که در سال 87 با هدف تحقق توسعه پایدار در صنایع دریایی تشکیل شده بود اکنون به واسطه بازگشت تحریم‌ها در تامین منابع بین‎المللی و جذب سرمایه‌های خارجی دچار مشکل شده است. این در حالی است که به گفته مهندس عبدالمجید رضوانی، مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دریایی مساله اصلی در دوران تحریم‎ها، مختل‌ شدن فعالیت‎های شرکت‎های حمل‌و‌نقل و صنایع دریایی و تاثیر منفی بر عملکرد مالی آنها است که آن صندوق درصدد چاره‌جویی برای ارائه حمایت‌های مالی بلاعوض و یا بلند‌مدت به صنایعی است که بر اثر تحریم‎ها دچار مشکل می‎شوند. پنج شنبه سی ام خرداد ۹۸
شرکت سازنده