بندر کاسپین منطقه آزاد انزلی مرزمجاز دریایی تعیین شد

۱۳۹۶/۱۱/۱۸ چهارشنبه
(0)
(0)
بندر کاسپین منطقه آزاد انزلی مرزمجاز دریایی تعیین شد
بندر کاسپین منطقه آزاد انزلی مرزمجاز دریایی تعیین شد
ایران اکونومیست - به گزارش ایران اکونومیست، هیات وزیران در تصویب نامه شماره ۱۴۶۲۸۲ / ت ۵۴۱۴۱ هـ مورخ ۱۷ بهمن ماه ۱۳۹۶ خطاب به وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی و دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی آورده است:
هیات وزیران در جلسه ۱۳۹۶/۱۱/۴ به استناد تبصره (۱) ماده (۱۰۳) قانون امور گمرکی ـ مصوب ۱۳۹۰ ـ تصویب کرد: بندر کاسپین در استان گیلان به عنوان مرز رسمی و مجاز دریایی تعیین می گردد.این تصویب نامه به امضاء اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور رسیده است. 
مجتمع بندری کاسپین به عنوان بزرگترین زیرساخت بندری ایران در دریای خزر با رویکرد صادراتی و با هدف توسعه روابط اقتصادی با کشورهای حاشیه خزر و راه اندازی کریدور شمال - جنوب در منطقه آزاد انزلی در حال ساخت است.
در سال ۱۳۹۵ کلنگ احداث ۴ پست اسکله بندر کاسپین از سوی بخش خصوصی به دست مرحوم آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی به زمین زده شد که این نخستین تجربه ساخت اسکله های یک بندر تجاری توسط بخش خصوصی در ایران است. 
بندر کاسپین که هم اکنون با دو اسکله آماده بهره برداری ، در ۱۰ کیلومتری شرق بندر انزلی مراحل احداث دیگر بخش ها را می گذراند، قرار است به عنوان کامل کننده حلقه های زیرساختی ترانزیت بین المللی ایران در کریدور شمال-جنوب، نقش آفرینی کند. 
مجتمع بندری کاسپین در ۲۲ پست اسکله مشتمل بر پایانه های تجاری، کانتینری، چندمنظوره، محوطه عمومی، اسکله رو و پایانهغلات، سوخت و صنایع دریایی است که ظرفیت تخلیه و بارگیری ۱۵ میلیون تن کالا را در هر نوبت کاری در طول سال خواهد داشت و با احتساب سه نوبت کاری، ظرفیت آن ۴۵ میلیون تن در سال خواهد بود. 
اسکله های این بندر با عمق آبخور ۱۴ متر توانایی پهلوگیری کشتی هایی با ظرفیت ۵۰ هزار تن را خواهند داشت و این در حالیست که ظرفیت بزرگ ترین کشتی های در حال تردد در دریای خزر، ۱۲ هزار تن است.
این مجتمع بندری دارای دو موج شکن شرقی و غربی است که به ترتیب بیش از ۲۶۰۰ و ۲۴۰۰ متر طول دارند و بیشترین فاصله میان دو بال موج شکن، ۲۶۰۰ متر است که حوضچه آرامشی به مساحت افزون بر ۳۰۰ هکتار را پدید می آورد. 
از ویژگی های منحصر به فرد این بندر نسبت به دیگر بنادر ایران که از بنادر نسل سوم جهان محسوب می شود، دارا بودن پس کرانه ۴۰۰ هکتاری است. 
پس کرانه های بندر کاسپین شامل انبارهای سرپوشیده با ظرفیت پذیرش و نگهداری سالانه یک میلیون تن کالا در فاز اول، سیلوهای غلات و دیگر فضاهای لجستیکی مورد نیاز بندر است. 
ادامه در سایت مرجع
نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر
شرکت سازنده